Tuesday, December 9, 2014

AL KISAH PENYAKIT WANITA ZAMAN KINI..







Eii ngeri pulak admin tengok gambo2 di atas..kalau pi spital bahagian O & G atau bahagian sakit puan masalah -masalah endometriosis,cyst, fibroid dan PCO adalah masalah wanita masa kini tau..ramai yang mengalaminya..Banyak faktor-faktor mengapa terjadinya penyakit ini, antaranya adalah kerana tuala wanita yang berkualiti rendah..cemana yang dikatakan kualiti rendah tu..yang kita pakai ni kualiti rendah ke high quality...teruskan membaca ye..

Admin nak la cerita sikit pasal penyakit ni..coz admin pun pernah terkena dulu..sakit memang sakit..tapi yang paling tak best tu time nak check up kat spital di kelilingi ibu2 mengandung yang ditemani suami-suami mereka. Masa tu admin bujang lagi.. memang malu la rasa..tapi dah sakit nak buat macam mana kan..Sakit dia waktu period memang 'azab' sangat..rasa nak pengsan..tertonggeng2 menahan sakit..tapi itu cerita lama..dah tutup buku rekod..Sejak admin dah tak pakai pad biasa ni sakit senggugut pun dah berlalu pergi..tu admin nak sangat share sama wanita-wanita di luar sana tak kira di mana kalian berada..Rasa seronok kalau dapat berkongsi kebaikan..Rasa bertanggungjawab nak bagi kesedaran tentang kanser servik ni kat orang ramai...

Cyst adalah sejenis tumbuhan dalam kilang ovari. Mengapa ia digelar cyst? Sebabnya tumbuhan ini mengandungi cecair / fluids sama ada air, cecair bercampur perotin, darah beku, darah haid, minyak, lemak dan lendir ia boleh disertai dengan tumbuhan daging yang mungkin jenis kanser, rambut, cartilage, tulang dan lain-lain. Cyst ada banyak jenis ada yang boleh hilang dengan sendiri dan ada yang perlu pembedahan segera.. Ada juga jenis yang merosakkan benih peranakan. Maklumat lanjut tentang jenis cyst anda boleh layari di pakar-sakitpuan.blogspot.com

Fibroid adalah ketumbuhan yang bukan kanser yang berada dalam rahim. Fibroid disebabkan ketidakseimbangan hormon pada wanita iaitu estrogen dan progesteron.

'POLYCYSTIC OVARY' atau PCO adalah keadaan di mana kilang telur atau ovari seseorang akan menjadi bengkak kerana benih-benih telur yang telah matang terperangkap dan tidak melakukan penetasan pada waktu subur. Apabila ovari membengkak, pelbagai jenis masalah akan timbul pada wanita tersebut seperti sukar untuk hamil, haid tidak teratur, banyak hormon endrogen dan banyak jerawat.

Bertukar pad dan panty liner yang diperbuat daripada kapas serta mengandungi ion2 negatif yang dapat menarik segala kekotoran adalah salah satu langkah pencegahan dan merawat penyakit2 yang merbahaya di atas..Lexee adalah satu jenama tuala wanita yang dibuat khusus untuk merawat penyakit wanita zaman kini..


No comments:

Post a Comment