Thursday, January 15, 2015

Bahaya Keputihan bagi wanita hamil


Bismillahi Alhamdulillah...

Apa khabar pengunjung blog Lexee4ever.blogspot.com..? harap semuanya sihat2 hendaknya. Hari ini kita bercerita pasal keputihan ketika hamil ye. Adalah normal bagi wanita yang sedang hamil mengalami keputihan. Ini disebabkan perubahan hormon yang berlaku dalam tubuh seorang wanita yang hamil. Tetapi keputihan boleh juga dianggap tak normal dan menjejaskan bayi dalam kandungan. Jadi anda kena perhatikan warna keputihan tersebut.

Ciri-ciri keputihan normal :

1. Cairan yang keluar berwarna jernih atau 
2. Sedikit kekuningan 
3.Kental seperti lendir
4.Tidak berbau
5.Tidak gatal

Ciri-Ciri keputihan abnomal :

1. Warna kehijauan beserta sedikit darah
2. Berbau
3. gatal
4. Rasa nyeri ketika membuang air kecil

Keputihan yang abnormal ini boleh menjejaskan kesihatan ibu dan kandungan janin yang dibawa. Berikut merupakan bahaya keputihan abnormal yang boleh dialami oleh ibu hamil :

1. Chlamydia

Keputihan yang dibawa oleh Chlamydia dapat menyebabkan berlakunya kelahiran pra matang pada bayi akibat pecahnya selaput ketuban sebelum tiba waktunya. Selain itu juga boleh mengakibatkan keguguran malahan kematian ibu dan janin jika tidak segera ditangani dengan serius.

2. Kuman Herpes Simpleks
 
Keputihan yang disebabkan oleh kuman Herpes Simpleks dapat menyebabkan radang pada otak bayi (ensefalitis).

3. Candida Albican

Keputihan yang disebabkan oleh kulat Candida dapat meningkatkan risiko berlakunya (epilepsi) pada bayi.

4. Kuman HPV

Keputihan yang disebabkan oleh kuman HPV boleh menyebabkan gangguan penafasan dan gangguan pencernaan bayi sehingga boleh mengakibatkan kematian.

5. Neisserea Gonorrhoea


Keputihan yang disebabkan oleh Neisserea Gonorrhoeae dapat menyebabkan jangkitan pada mata bayi sehingga boleh mengakibatkan buta.

Kajian terkini tentang kulat Candida Albican

Kajian yang paling terkini mendapati jenis keputihan yang seringkali menjangkiti wanita yang hamil iaitu kulat candida albican bukan sekedar jangkitan biasa lagi sepertimana ramai wanita fahami tentangya.Menurut saintis yang menjalankan penyelidikan,tentang candida albican,kulat yang cepat membiak apabila berlaku ketidakseimbangan bakteria didalam tubuh wanita boleh menyerap masuk ke dalam tisu dan akhir sekali ke dalam saluran darah.Apabila ini berlaku,ianya bukan sahaja menjadi bahaya tahap biasa malahan boleh membawa maut.

Rujukan :http://klinikkeputihan.blogspot.com/2013/12/mitos-bahaya-dan-kesan-keputihan-ketika.html

Oleh itu wanita hamil jangan ambil mudah berkaitan keputihan yang anda alami ya. Segera berjumpa Dr untuk mendapatkan rawatan anti fungal. Anda juga boleh atasi masalah keputihan dengan panty liner Lexee. Seeloknya pakai setelah kandunga berusia 3 bulan ke atas. Berikut merupakan testimoni pengguna lexee..



Selain itu anda juga boleh mengatasi masalah anda dengan mengamalkan memakan bawang putih. Bawang putih dikenali sebagai antibiotik yang selamat dan semulajadi dan mampu menentang bakteria. Jika susah bagi anda nak menelan bawang putih anda boleh menelan bawang putih dalam bentuk kapsul seperti yang terdapat pada produk Shaklee.


Selamat mencuba..Ingat jika ada keputihan yang tak normal cepat2 jumpa Dr...untuk maklumat lanjut boleh hubungi saya..

sms / wassap : 010 5302853

No comments:

Post a Comment